مس و خاتم

صنایع‌دستی خاتم‌کاری و اهمیت آن

صنایع‌دستی ایران از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در سراسر جهان برخوردار است که صنایع دستی خاتم کاری یکی از انواع صنایع‌دستی معروف و محبوب ایران است و مرکز این هنر زیبا در ایران شهرهای اصفهان و شیراز است.

خاتم‌کاری چیست ؟

خاتم‌کاری درواقع هنری است که در آن مثلث‌های کوچک و چندضلعی به‌صورت مرتب ایجاد می‌شود . برای انجام خاتم‌کاری از مواد گوناگونی از قبیل : استخوان ، چوب و فلز استفاده می‌شود که استخوان استفاده‌شده در این هنر از استخوان و عاج فیل و همچنین استخوان شتر و گاو و اسب تهیه می‌شود . برای انجام خاتم‌کاری از انواع چوب‌های : آبنوس ، فوفل ، گردو ، عناب ، نارنج ، افرا ، تبریزی و … استفاده می‌شود . لازم به ذکر است که انواع فلزات به کار گرفته‌شده در این هنر زیبا و اصیل نیز مفتول فلزاتی از قبیل : نقره ، برنج و طلا هستند .

صنایع دستی خاتم کاری و اهمیت آن 

هنر خاتم‌کاری در ایران دارای قدمت بسیار زیادی است که قدمت این هنر یکی از عواملی است که باعث اهمیت پیدا کردن این هنر شده است .

همچنین در رابطه با صنایع دستی خاتم کاری و اهمیت آن باید بگوییم که در این هنر ظریف کاری‌های بسیار زیادی بر روی ظروف صورت می‌گیرد که این ظریف‌کاری‌ها باعث بیشتر شدن اهمیت هنر خاتم‌کاری می‌شود ، زیرا هرچه میزان ظریف‌کاری در هر بخش هنری بیشتر باشد ، توجه بیشتری به‌سوی آن هنر جلب می‌شود .

 گذشته از آن خاتم‌کاری یک هنری است که توسط دست صورت می‌گیرد و تمامی ظروف تهیه‌شده در این هنر کار دست هستند و در ساخت آن‌ها از ماشین‌های صنعتی کمک گرفته نمی‌شود، بلکه هنرمند با زحمت فراوان و تنها با استفاده از چند ابزار ساده شروع به حک کردن طرح‌هایی خاص بر روی ظروف می‌کند و باعث پدید آمدن هنر خاتم‌کاری می‌شود که تمامی این عوامل نشان‌دهنده صنایع‌دستی خاتم‌کاری و اهمیت آن است .

صنایع‌دستی گران قیمت

با توجه به مواردی که گفته شد صنایع‌دستی خاتم‌کاری جزو صنایع‌دستی گران قیمت به شمار می‌آیند که این موضوع اهمیت هنر خاتم‌کاری را نشان می‌دهد . این هنر در سطح بین الملل اهیمت فراوانی دارد و به عنوان یکی از مهمترین ونفیس ترین صنایع دستی ایران به شمار میرود.

نکته دیگری که در رابطه با صنایع‌دستی خاتم‌کاری و اهمیت آن می‌توان به آن اشاره کرد ، قیمت بسیار بالای آثار پدید آمده توسط هنر خاتم‌کاری است .

تمامی آثار هنری و صنایع‌دستی دارای قیمت بالایی هستند و هر چه میزان پردازش و ظریف‌کاری بر روی این آثار بیشتر باشد و از مواد اولیه گران قیمت‌تر و ناب‌تری برای آن‌ها استفاده شود ، قیمت آن‌ها نیز بالاتر می‌رود .

صنایع دستی خاتم کاری به شیوه مدرن

امروزه هنرمندان و خاتم‌کاران شهر بزرگ اصفهان صنایع‌دستی خاتم‌کاری را با مس ترکیب کرده‌اند و باعث شکل‌گیری یک هنر تلفیقی به نام خاتم‌کاری بر روی مس و یا هنر مس و خاتم شده‌اند .

در این هنر همان‌طور که از نام آن پیداست هنرمند خاتم‌کار شروع به خاتم‌کاری بر روی فلز مس می‌کند و باعث پدید آمدن یک آثار فوق‌العاده زیبا می‌شود.

این صنایع دستی زیبا را مس و خاتم نامگذاری کرده‌اند که با وجود پیشینه نه چندان طولانی جایگاه خاصی در صنایع دستی ایران و به ویژه اصفهان به خود اختصاص داده است.

صنایع دستی مس و خاتم

مس و خاتم هنر زیبایی است که بر روی ظروف مسی اجرا می‌شود. قطعات ریز و هندسی خاتم بر روی بدنه ظروف و اشیاء مختلف چسبانده می‌شود و طرحی بدیع به وجود می‌آورد. ازآنجایی‌که دقت و ظرافت این هنر بسیار بالاست قیمت آن نیز نسبتاً گران است اما اگر در جستجوی هدیه‌ای نفیس و ارزشمند برای عزیزانتان هستید این هنر گویای دیرینگی قرن‌ها فرهنگ و هنر ایرانی است.

ظروف مس و خاتم مانند آجیل‌خوری مس و خاتم، شکلات خوری مس و خاتم ، گلدان مس و خاتم، شمعدان مس و
خاتم، سنگاب مس و خاتم ازجمله تولیدات مس و خاتم کریمی است که در ابعاد مختلف تولیدشده و به بازار عرضه می‌شود
.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *