فیروزه کوبی

نکات و روش‌های نگهداری سنگ فیروزه

سنگ فیروزه با رگه های طلایی

اگر شما هم محصولات صنایع دستی فیروزه کوبی را در دسترس دارید باید نکات و روش‌های نگهداری سنگ فیروزه را بدانید. بسیاری از افراد محصولات فیروزه را خریداری کرده و دقت لازم در محافظت از آن را به عمل نمی‌آورند. در نتیجه پس از مدتی با تغییر رنگ سنگ فیروزه رو به رو می‌شوند که ظاهر اولیه و اصلی آن را از بین می‌برد. در این مطلب به بررسی روش‌های مراقبت از سنگ فیروزه می‌پردازیم.

آشنایی با سنگ فیروزه

سنگ فیروزه یکی از زیباترین و پرکاربردترین سنگ‌های معدنی در ساخت زیورآلات و صنایع دستی می‌باشد. این سنگ که در ایران به وفور یافت می‌شود در صنایع دستی ایران جایگاه ویژه‌ای دارد. فیروزه کوبی به عنوان یکی از صنایع دستی اصفهان با استفاده از قطعات فیروزه نیشابور که مرغوب‌ترین فیروزه را از معادن آن استخراج می‌کنند بر روی ظروف مسی ساخته می‌شود.

سنگ فیروزه دارای رنگ‌هایی در طیف آبی و سبز می‌باشد که دارای رگه‌های تیره رنگ است. سنگ فیروزه مرغوب به رنگ آبی آسمانی که بسیار صیقلی بوده و درخشندگی خاصی دارد. گران قیمت‌ترین فیروزه گونه‌ای از آن است که آن رگه‌های طلایی رنگ به چشم می‌خورد. سنگ فیروزه که یکی از سنگ‌های معدنی زنده به شمار می‌رود در شرایط محیطی نامناسب تغییر رنگ می‌دهد. بنابراین در صورتی که به صورت زیورآلات و یا محصولات فیروزه کوبی در تزیین دکوراسیون از آن نگهداری می‌کنید نکات مهم در مراقبت از سنگ فیروزه را به دقت رعایت کنید.

سنگ فیروزه

سنگ فیروزه

ویژگی‌ها و خواص سنگ فیروزه

بسیاری از سنگ شناسان ویژگی‌های جالبی را برای سنگ فیروزه مطرح کرده‌اند. از روزگاران گذشته تاکنون نیز سنگ فیروزه دارای ارزش و احترام خاصی بوده است تا جایی که بزرگان دین همواره همراه داشتن آن را توصیه نموده‌اند.

گفته شده است که سنگ فیروزه بسیار آرام‌بخش است و همراه داشتن آن به بالا رفتن اعتماد به نفس کمک می‌کند. برخی بر این باورند که در دست داشتن انگشتر فیروزه انرژی‌های بد و منفی را از فرد دور می‌کند. افراد در گذشته در آزمون‌ها و نبردهای دشوار سنگ فیروزه به همراه داشتند زیرا بر این باورند که سنگ فیروزه دارای انرژی فوق‌العاده‌ای است که از صاحب آن مراقبت می‌کند.

این سنگ با داشتن ظاهری زیبا مظهر پاکی و صداقت است و معمولاً دارنده آن فروتنی خاصی را دارد. هرچقدر رنگ این سنگ آبی‌تر باشد دارای میزان خلوص بالاتری است و معمولاً فیروزه‌های سبز رنگ دارای محبوبیت پایین‌تری هستند. به دلیل زیبایی سنگ‌های مرغوب معمولاً در زیورآلات فیروزه و صنایع دستی فیروزه کوبی از فیروزه‌های آبی رنگ استفاده می‌شود.

 

نگهداری سنگ فیروزه

اکنون که با سنگ فیروزه و ویژگی‌های آن آشنا شدیم می‌دانیم که چنین سنگی ارزشمندی را باید به خوبی محافظت کرد تا از زیبایی آن کم نشود و خواص خود را از دست ندهد. کیفیت سنگ فیروزه با مراقبت و نگهداری مناسب حفظ می‌شود و در غیر این صورت صدمه می‌بیند و نیازمند زنده‌ کردن و احیا دارد.

به طور کلی اگر از زیورآلات فیروزه استفاده می‌کنید سعی کنید همیشه آن را به همراه نداشته باشید زیرا استفاده طولانی مدت از فیروزه به آن آسیب می‌زند. نگهداری سنگ فیروزه نیازمند دقت فراوان است. هنگامی‌که شما همیشه آن را به همراه دارید ممکن است در اثر غفلت یا اشتباه سنگ آسیب ببیند. این آسیب‌ها منجر به تغییر رنگ آن به مرور زمان خواهد شد.

برای نگهداری سنگ فیروزه باید در نظر داشته باشید که مواد شیمیایی و انواع ادکلن ها آسیب جدی به این سنگ وارد می‌کند. گاهی تأثیر این مواد به‌گونه‌ای است که درون ساختار سنگ نفوذ کرده و قادر به ترمیم آن نخواهید بود. موادی که محصولات فیروزه باید از آن دور نگه داشته شوند عبارت‌اند از:

  1. انواع ادکلن ها و عطرهای شیمیایی

  2. انواع چربی‌ها به ویژه چربی‌های غیر طبیعی

  3. اسیدها و مواد شوینده شیمیایی

  4. کرم‌ها و لوازم آرایشی

انواع سنگ فیروزه سبز و آبی

انواع سنگ فیروزه سبز و آبی

نکات مهم در مراقبت و نگهداری سنگ از فیروزه

هنگامی‌که زیورآلات و صنایع دستی فیروزه کوبی را خریداری می‌کنید از فروشنده بخواهید روش‌های نگهداری سنگ فیروزه و عوامل مؤثر در سلامت آن را برای شما تشریح کند. در صورتی که از این نکات آگاهی ندارید مواردی که در این مقاله عنوان می‌شود را به خاطر بسپارید و به آن عمل کنید.

به طور کلی در نگهداری سنگ فیروزه باید شرایط محیطی که برای قرار دادن آن در نظر گرفته‌اید را به خوبی مورد سنجش و ارزیابی قرار دهید. بزرگ‌ترین آسیب از طریق مواد شیمیایی به ساخته‌های فیروزه‌ای وارد می‌شود. پس در درجه اول اطمینان حاصل کنید که هیچ گونه مواد شیمیایی در مجاورت سنگ فیروزه قرار ندارد. مواد اسیدی و قلیایی آسیب فراوان و غیر قابل جبرانی را به محصولات فیروزه کاری وارد می‌کند، بنابراین در صورتی که برای مثال انگشتری با نگین فیروزه دارید هنگام شستشو با مواد شیمیایی آن را از دست خارج کنید.

سعی کنید در بازه‌های زمانی مشخص و به طور منظم سنگ فیروزه‌ای خود را تمیز کنید. این تمیز کردن حتی اگر با آب تنها انجام شود جرم‌ها و مواد مختلفی که ممکن است بر روی سنگ فیروزه قرار گرفته باشد را از بین می‌برد. یکی دیگر است آسیب‌هایی که ممکن است متوجه محصولات فیروزه کوبی شود خراش‌ها یا لب پریدگی هایی است که ممکن است در اثر ضربه خوردن به آن وارد آید. بنابراین سعی کنید برای نگهداری سنگ فیروزه آن را در جای مناسب قرار دهید و همچنین از دسترس کودکان به دور نگه دارید.

چگونه سنگ فیروزه را سالم و پاکیزه نگه داریم؟

بسیاری از افراد بر این باورند که در صورتی که سنگ فیروزه از مرغوبیت بالا برخوردار باشد و همچنین دارای تراشه‌های هنرمندانه و ماهرانه باشد در معرض آسیب‌های مختلف مقاوم است. این باور تا حدودی نادرست است زیرا محصولات فیروزه کاری هرچقدر دارای مرغوبیت بالا و تراش حرفه‌ای باشند نیازمند مراقبت و نگهداری دقیق هستند تا ارزش آن‌ها و همچنین زیبایی ظاهری‌شان حفظ شود.

سنگ فیروزه خود را مرتب تمیز کنید و آن را در محیط‌ امن قرار دهید با این کار طول عمر محصول فیروزه کوبی خود را افزایش خواهید داد. برای پاکیزگی و شستشوی ظروف فیروزه کوب از به کار بردن مواد شیمیایی قوی با غلظت بالا خودداری کنید. شوینده‌های شیمیایی قوی مانند وایتکس دارای موادی هستند که مستلزم باقی ماندن طولانی مدت برای پاک کردن و جرم‌گیری می‌باشند. این موضوع موجب می‌شود به ساختار سنگ فیروزه آسیب برسانند زیرا کم کم به داخل سنگ نفوذ کرده و به آن لطمه می‌زنند.

کرم‌های آرایشی و ادکلن ها نیز از این خاصیت برخوردار هستند و مجاورت آن‌ها با سنگ فیروزه موجب تغییر رنگ آن می‌شود. همان‌گونه که قبلاً گفته شد سنگ‌ فیروزه در شمار سنگ‌های معدنی زنده قرار می‌گیرد، اما در صورت بروز آسیب‌های شدید رنگ آن از آبی خوش‌رنگ به سمت رنگ سبز متمایل می‌شود. در صورتی که رنگ فیروزه شما به سبزی گراید قابل بازسازی نمی‌باشد و در اصطلاح فیروزه آن مرده است.

سنگ فیروزه با رگه های طلایی رنگ

سنگ فیروزه با رگه های طلایی رنگ

شیوه درست نگهداری سنگ فیروزه در منزل

بعضی افراد سنگ فیروزه را برای چند ساعت در آب قرار می‌دهند تا علاوه بر پاکیزگی، رنگ شفاف‌تر و درخشش زیبایی پیدا کند. در نظر داشته باشید پس از خارج کردن فیروزه از آب و مجاورت هوا این تغییر از بین رفته و به رنگ قبل باز می‌گردد.گاهی اوقات نیز ممکن است در اثر ماندن در آب خطوط زرد رنگ بر روی سنگ فیروزه به وجود آید و مرغوبیت آن از بین برود.

برای نگهداری سنگ فیروزه در منزل نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • از قرار دادن محصولات فیروزه کوبی در معرض تابش مستقیم نور خورشید خودداری کنید

  • اطمینان حاصل کنید محل نگهداری سنگ فیروزه از انواع حرارت و گرما به دور است.

  • از تمیز کردن و شستشوی فیروزه با مواد شیمیایی خودداری کنید.

  • هرگونه عطر، ادکلن و مواد آرایشی و روغنی را از فیروزه به دور نگه دارید.

  • هنگام شستشوی دست‌ها در رابطه با انگشتر فیروزه احتیاط کنید.

  • در صورتی که برای طولانی مدت قصد استفاده از محصولات فیروزه کوب خود را ندارید آن را در محفظه ای به دور از هوا قرار دهید تا سبب افزایش بیشتر عمر آن شوید.

جمع بندی نهایی

فیروزه نیشابور بسیار مرغوب است و به راحتی فاسد نمی‌شود. اگر در نگهداری سنگ فیروزه دقت لازم به عمل آورید عمر آن بسیار طولانی می‌شود و حتی به مرور زمان خوش رنگ تر می‌شود. سنگ فیروزه خیلی زود کثیف می‌شود بهتر است سنگ را با آب شستشو ندهید و با استفاده از پارچه نخی نرم تمیز کنید. این سنگ معدنی زیبا و ارزشمند در مجاورت هوا چربی و گرد و غبار را جذب کرده و تغییر رنگ می‌دهد بنابراین برای نگهداری آن نکات گفته شده در این نوشتار را رعایت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *