صنایع دستی

آشنایی جوانان و نوجوانان با هنرها و صنایع‌ دستی در ایران

اهمیت صنایع دستی

امروزه طرح‌های مدرن و جذابی وارد بازار شده که در تمامی آن‌ها می‌توانید ردی از صنایع ‌دستی را مشاهده کنید. هنرهای اصیل ایرانی بسیار جذاب بوده و باگذشت سالیان زیادی از قدمت آن، همچنان طرفداران بسیار زیادی را در تمامی نقاط دنیا و با تمامی رده‌های سنی دارد.امروزه برای آشنایی جوانان و نوجوانان باهنرها و صنایع ‌دستی در ایران نمایشگاه‌های متعددی برگزارشده و مطالب مفید بسیاری در این زمینه نگارش شده است تا این هنر در بین نسل‌های جدید شناسانده شده و فراموش نشود.

هنرها و صنایع ‌دستی در ایران تنوع بسیار وسعی داشته و ازجمله محبوب‌ترین آن‌ها صنایع ‌دستی مسگری و فیروزه کوبی می‌باشد که در این مقاله قصد داریم شمارا با این هنر فوق‌العاده زیبا بیشتر آشنا کنیم.

 صنایع ‌دستی در ایران و آشنایی باهنر فیروزه کوبی 

فیروزه کوبی قدمت چندان بالایی نداشته ولی به دلیل جذابیت‌های بسیار بالا به‌محض ورود به بازار در بین مردم بسیار محبوب شد و تا امروزه نیز این محبوبیت ادامه پیداکرده است.

از هنر فیروزه کوبی می‌توان برای ساخت انواع ظروف تزئینی همچون گلدان‌های فیروزه کوبی، شکلات خوری، گز خوری، بشقاب‌پرنده، گلاب‌پاش، قندان و … استفاده کرد. علاوه بر آن زیورآلات فیروزه کوبی نیز شهرتی جهانی داشته و محصولاتی بسیار پرفروش هستند. رنگ آبی فیروزه‌ای جذابیت‌های بصری بسیار زیادی داشته و وجود این محصول در خانه آرامشی وصف‌نشدنی را به آن می‌دهد.

فیروزه‌ها از ضایعات فیروزه غیر استفاده صنایع فیروزه‌تراشی به‌دست‌آمده و قرار دادن این قطعات ریز در کنار یکدیگر باعث ایجاد ظروفی گران‌بها شده است.

ظروف فیروزه کوبی نمای متفاوتی را در دکوراسیون خانه ایجاد کرده و از آن می‌توانید برای پذیرایی نیز استفاده کنید. این ظروف از جنس مس بوده که بر روی آن فیروزه به‌کاررفته است و ازاین‌رو جنس بسیار خوبی دارد.

هر چه ظرافت بیشتری در قرا دادن تکه‌های فیروزه به خرج داده شود، این محصول باکیفیت‌تر بوده و ظاهر جذاب‌تری خواهد داشت.

برای افزایش براقیت و مقاومت ظروف فیروزه کوبی، روی آن را تراش داده تا سطح یکدست شود و سپس یک‌لایه محافظ بر روی آن قرار می‌دهند.

مس و خاتم و صنایع ‌دستی در ایران

مس و خاتم نیز از دیگر هنرها و صنایع‌دستی بی‌نظیر ایرانیان است که شهرتی جهانی دارد. خاتم‌کاری یکی از هنرهای اصیل ایرانی است که بر روی چوب و مس اجرا می‌شود. به تزیین انواع ظروف مسی با استفاده از مثلث‌های ریز، هنر مس و خاتم می‌گویند.

بر روی ظروف خاتم‌کاری شده لایه‌ای محافظ قرار می‌گیرد تا این ظروف در برابر هرگونه آسیبی ایمن شود. هر چه مثلث‌های موجود بر روی ظروف مسی ریزتر بوده و نزدیک به هم باشد، کیفیت این محصول بالاتر است و فروش بالاتری دارد. ظروف مس و خاتم تنوع بالایی داشته و هر بیننده‌ای را راضی می‌کند و ازاین‌رو نمایشگاه‌های مختلفی برگزارشده تا این هنر زیبا به‌خوبی به نمایش گذاشته شود.

ظروف مس و خاتم محصولی بسیار نفیس و ارزشمند بوده و می‌توانید آن را به‌عنوان کادو به عزیزان خود هدیه دهید. امروزه در اغلب شهرهای ایران به‌منظور آشنایی جوانان و نوجوانان باهنرها و صنایع ‌دستی ایرانی و جذب آن‌ها به سمت این هنر زیبا، ورکشاپ ها و کلاس‌های آموزشی متعددی برگزارشده تا افراد به این هنر زیبا گرایش پیدا کنند.

آشنایی با هنر مس و پرداز

مس و پرداز نیز ازجمله هنر و صنایع‌دستی نوین ایران است. دلیل محبوبیت این نوع صنایع‌دستی تلفیق هنر سنتی با شیوه‌ها و هنرهای مدرن است و به همین دلیل با تمامی سلایق هماهنگ بوده و فروش فوق‌العاده بالایی دارد.

درواقع مس و پرداز را می‌توان هنر نقاشی روی مس توصیف کرد که به دست اساتید و هنرمندان صورت می‌گیرد. درواقع این مس و پرداز زیرشاخه‌ای از هنر میناکاری بوده که به شیوه نوین اجرا می‌شود.

مس و پرداز به تولید ظروف مختلفی همچون گز خوری، شکلات خوری، گلدان، بشقاب‌پرنده و … پرداخته و در ساخت آن از طرح‌های سنتی استفاده‌شده است.

همچنین پس از طراحی بدنه مس، یک‌لایه پلی‌استر بر روی آن قرار می‌دهند تا در برابر هرگونه ضربه و یا تغییر رنگی مصون باشد.

در اصل مس و پرداز تلفیقی از هنر مسگری و میناکاری بوده که قدمت بالایی دارند و تلفیق این دو هنر با یکدیگر محصولی جدید را وارد بازار کرده که نمای دکوراسیون شمارا متفاوت می‌کند و برای انواع سبک‌های دکوراسیون ایدئال است. نتیجه نقش‌های طراحی‌شده بر روی ظروف مسی و فرم دهی جذاب مس، ظروفی فوق‌العاده جذاب بوده که هیچ بیننده‌ای نمی‌تواند از آن چشم بردارد.

 

2 دیدگاه در “آشنایی جوانان و نوجوانان با هنرها و صنایع‌ دستی در ایران

  1. با عرض سلام وادب خدمت جناب آقای حامد کریمی هنرمند بزرگوار وفرهیخته .از دیدن آثار زیبای شما بسیار بسیار لدت بردم .همه ی آنها در خور تحسین وتقدیر فراوان است ومایه ی بسی افتخار است که افرادی چون شما با خلق این هنرهای زیبا اسم کشورمان را درسرتاسرجهان به مهد هنر وهنردوستی زیبایی دیدگاه مردمانش واینکه درهرشرایطی عشق به ساختن چنین آثار هنری مانند عشق مادر به فرزندش می باشد .جناب آقای کریمی صمیمانه به شما تبریک میگویم وبرای شما آرزوی موفقیتهای روز افزون می نمایم واز اینکه حتی مخلصانه هدیه برای این آثار چشم نواز که معرف کار شما به هر بیننده ای نه تنها درایران بلکه درسطح جهانی معرفی می کند این روزها هنرمند بودن هنر می خواهد که شما نمونه ی بارز آن هستید .بزرگوار امکانش هست چگونگی خرید وانتخاب که درهمین صفحه می باشد را داشته باشم؟ظروفی که فیروزه ای کم رنگتر روی مس کارشده دو گلدان ویک شکلات خوری را قیمتش را میتوانم بدانم جهت خرید وجسارتا افتخار انتخاب هدیه را دارم؟که سعادت بیکران است اگر لطف بفرمایید ودرتسریع پاسخ به من همکاری بفرمایید بی نهایت سپاسگزارم .کامروا وسربلند باشید.شماره موبایل:۰۹۰۲۵۶۳۹۰۲۸

    1. ادمین سایت گفت:

      سرکار خانم فردوسی
      ضمن سپاس از نظر لطف شما نسبت به مجموعه ما ، در بخش محصولات اگر کلیک کنید کلیه تولیدات همراه با ابعاد و اندازه اونها و وضعیت موجودی کالاها قید شده
      هرکدام مدنظر شما و پسندتان بود میتونید داخل سایت سفارش بدید
      پس از ثبت و خرید محصولات با حمل رایگان برای شما ارسال میشه
      بازهم اگر هر پرسشی بود در خدمت شما هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *