فیروزه کوبی

انواع تنگ در زندگی ایرانیان در گذشته و معرفی تنگ فیروزه کوبی

تنگ فیروزه کوبی

تُنگ یک ظرف مخصوص جهت نگهداری و حمل مایعات است. این ظروف بسیار کاربردی هستند و از گذشته تا به امروز در زندگی افراد نقش مهمی داشته‌اند. انواع تنگ شامل سه قسمت اصلی یعنی بدنه، گردن و دهانه هستند. این ظروف آشپزخانه، به علت شباهتی که با کوزه دارند، برخی آنها را با نام کوزه سفالین یا بلورین نیز می‌شناسند. این وسیله کاربردی طرفداران زیادی داشته و می‌تواند در زمینه‌های مختلف رفع نیاز کند. در این نوشتار قصد داریم تا با شما در مورد انواع تنگ و به ویژه مدل زیبایی از آن یعنی تنگ فیروزه کوبی صحبت کنیم.

انواع تنگ

تُنگ‌ها از نظر ظاهر و جنسی که دارند، بسیار متفاوت هستند. از انواع تنگ‌ها می‌توان به تنگ بدنه مدور، گلابی شکل و مکعبی اشاره کرد. از لحاظ ابعادی نیز می‌توان تنگ‌هایی با گردن کوتاه یا بلند و تنگ‌هایی قطور با لبه‌هایی به شکل‌های مختلف را نام برد. همچنین می‌توان به تنگ دسته‌دار یا بی‌دسته یا تنگ‌های پایه دار و یا بدون پایه نیز اشاره کرد.

این تنوع در تنگ‌ها برخی مواقع باعث می‌شود، که ظرف‌های شبیه به هم تشکیل شوند، که گاهی تشخیص آنها از یکدیگر مشکل می‌باشد. برخی از افراد آن‌ها را با صراحی، گلابدان، قمقمه و غیره اشتباه می‌گیرند. اما لازم است بدانید که تنگ‌ها با این وسایل بسیار متفاوت هستند. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که جنس این ظروف ممکن است از نوع سنگ، عاج یا چوب باشد.

تاریخچه تنگ

طبق تحقیقات انجام شده توسط باستان شناسان، این ظرف تاریخچه‌ای بسیار قدیمی دارد. حتی می‌توان گفت قبل از ثبت تاریخ نیز کاربرد داشته است. در آن زمان از تنگ‌ها در معابد استفاده می‌کردند. همچنین جهت کاربردهای آیینی و نمادی کاربرد داشت و در این شرایط بر روی بدنه‌های آنها نقوشی از مفاهیم اساطیری و دینی را رسم می‌کردند.

در چغازنبیل که مربوط به هزاره دوم پیش از میلاد است، نقشی وجود دارد که الهه آب میان تنگ‌هایی که ازآنها آب فوران می‌کند، نشسته است. در شوش نیز نقشی وجود دارد که مردوک، خدای بزرگ بابلی بر روی تخت نشسته و تنگی به دهان خود نزدیک کرده است. تمامی این‌ها نشانی از قدمت و تاریخچه این ظرف زیبا دارد. امروزه نیز از انواع تنگ، جهت تزیین دکوراسیون استفاده می‌کنند که بسیار هم کاربردی و زیبا خواهد بود.

تنگ فیروزه کوبی

یکی از انواع تنگ که امروزه طرفداران بسیاری در میان دوستداران صنایع دستی دارد، تنگ فیروزه کوبی است. این تنگ جذاب دارای بدنه‌ای از جنس فلز مس است که به شکل و طرح صراحی، طراحی شده است. موقع ساخت این ظرف در قسمت‌هایی که برای فیروزه کوبی انتخاب می‌کنند از لاک مخصوص تیره رنگ استفاده می‌شود. استادی که عملیات فیروزه کوبی را انجام ‌می‌دهد، سنگ‌های فیروزه را با فاصله کمی از هم به طور منظم بر روی کار می چسبانند تا نقش منظم و زیبایی ایجاد شود.

در هنر فیروزه کوبی هر چقدر سنگ‌ها منظم‌تر و با فاصله‌ای کمتر کنار هم قرار بگیرند، مرغوبیت و کیفیت کار بیشتر خواهد شد. یکی از ظریف‌ترین مدل‌های ظروف فیروزه کوبی، تنگ گیلاسی فیروزه کوبی می‌باشد. این ظرف زیبا دارای دهانه‌ای باریک است که در قسمت پایینی آن قطر بزرگتری دارد. تنگ‌ها دارای درپوش‌هایی هستند که از ریختن مایعات درون آنها جلوگیری می‌کند. درپوش‌ها به صورت مدور ساخته می شوند و روی دهانه آن قرار می‌گیرد.

خرید انواع تنگ فیروزه کوبی شده

یکی از هدایایی که امروزه می‌توان در مناسبت‌های مختلف خریداری کرد، تنگ فیروزه کوبی می‌باشد. ظروف فیروزه کوبی علاوه بر اینکه جنبه تزئینی دارند، می‌توانند در بخش‌هایی از خانه مانند آشپزخانه و اتاق نشیمن کاربردهای فراوانی داشته باشند. برخی از این ظروف نیز دارای جنبه کاربردی و مصرفی هستند. بعضی از افراد معتقدند که نگهداری از صنایع دستی کار دشواری است و امکان دارد به زودی خراب شود.  اما در مورد ظروف فیروزه کوبی می‌توان گفت که به دلیل داشتن لایه‌های محافظتی که بر روی آنها قرار می‌گیرد، مقاومت آنها بالا رفته و در مقابل هر آسیبی ایمن می‌باشند.

ظروف فیروزه کوبی استاد کریمی

یکی از برترین برندها در زمینه فیروزه کوبی و سایر صنایع دستی، ظروف و صنایع دستی کریمی است. صنایع دستی که در این مجموعه تولید می‌گردند، با ظرافت و دقت بالایی ساخته مشده و به دقت صیقل پردازی می‌شوند. خصوصا در ساخت ظروف فیروزه کوبی سعی می‌کنند که با دقت بالا این کار را انجام دهند تا سنگ‌های فیروزه بر روی ظرف به خوبی ثابت باقی بمانند. از مزیت‌های مهم دیگر این ظروف این است که قابل شستشو هستند و به‌راحتی می‌توانید از آنها نگهداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *