فیروزه کوبی

انواع محصولات و ظروف فیروزه کوبی

استاد حامد کریمی به عنوان یکی از برندهای موفق و نام آور تولید فیروزه کوبی در اصفهان طی سال‌های گذشته به ساخت و عرضه ظروف فیروزه کوبی نفیس و متنوع اقدام نموده است. فروشگاه صنایع دستی حامد کریمی مملو از انواع ظروف فیروزه کوبی در طرح‌ها و مدل‌های مختلف و اندازه‌های کوچک و بزرگی است که دوستداران هنر و صنایع دستی از سراسر ایران و جهان به آن مراجعه کرده و محصول مورد نظر خود را خریداری می‌نمایند. در این نوشتار به ارائه توضیح مختصری درباره محصولات تولیدی این برند صنایع دستی اصفهان می‌پردازیم.

انواع ظروف فیروزه کوبی

همان‌گونه که از نام این هنر بر می‌آید سنگ فیروزه به عنوان اصلی‌ترین عنصر در ساخت ظروف فیروزه کوبی نقش اساسی ایفا می‌کند. ظروف به کار رفته در این هنر معمولاً از جنس فلز مس، نقره یا برنج هستند که به دلیل انعطاف و شکل پذیری بیشتر فلز مس معمولاً از ظروف مسی در فیروزه کوبی استفاده فراوان می‌شود.

هنر فیروزه کوبی بر روی ظروف مسی یکی از هنرهای زیبا و ارزشمند ایرانی است که در زمره بهترین صنایع دستی اصفهان قرار می‌گیرد. همان‌گونه که گفته شد مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه ظروف فیروزه کوبی فلز مس و سنگ فیروزه نیشابور هستند که به دلیل ارزش فراوانشان صنایع دستی فیروزه کوبی به یکی از گران‌ترین صنایع دستی ایران تبدیل شده است.

فرایند تولید محصولات فیروزه کوبی طی سه مرحله انجام می‌شود و در این مراحل سنگ‌های ریز فیروزه بر روی بدنه ظروف مسی که در طرح‌های مختلفی ساخته می‌شود قرار می‌گیرند. چسب فیروزه کوبی به عنوان نگه‌دارنده و محکم کننده این سنگ‌ها بر روی ظروف مسی قرار می‌گیرد. در مرحله پایانی بر روی ظروف تولید شده لایه‌های محافظ پلی استر قرار می‌گیرد که از آن‌ها در برابر آسیب‌های احتمالی جلوگیری به عمل آورد.

ظروف پذیرایی فیروزه کوبی

ظروف پذیرایی فیروزه کوبی

ظروف پذیرایی فیروزه کوبی

یکی از ایده‌های اصلی در طراحی و ساخت ظروف فیروزه کاری شده استفاده آن‌ها در اتاق پذیرایی برای انجام پذیرایی از مهمانان است. شاید بسیاری از افراد اصلاً این ظروف در پذیرایی‌ها به کار نبرند اما به عنوان ظروف تزیینی صنایع دستی در زیباسازی فضا از آن‌ها استفاده می‌کنند.

آجیل خوری فیروزه کوبی یکی از ظروف پذیرایی زیبا و چشم‌نواز است که می‌توان در مهمانی‌ها برای پذیرایی آجیل، شکلات، گز و… از آن استفاده کرد. این ظرف زیبا است بدنه گرد و مدور پایه داری تشکیل شده است که در پوش ظریف و زیبایی از محتویات داخل آن محافظت می‌کند.

یکی دیگر از محصولات پرطرفدار شیرینی خوری فیروزه کوبی می‌باشد که برای پذیرایی شیرینی‌های مختلف قابل استفاده است. این محصول دارای محفظه‌ای سینی شکل است که گودی کف آن قلم زنی شده و لبه‌های آن به صورت شبکه بری هنرمندانه تزیین شده است. به کار بردن شیرینی خوری شبکه بری نشان دهنده ذوق و سلیقه شما می‌باشد.

گز خوری، شکلات خوری، قندان فیروزه کوبی و … از دیگر محصولات فروشگاه کریمی هستند که در پذیرایی‌ها استفاده می‌شوند.

 

انواع ظروف فیروزه کوبی

انواع ظروف فیروزه کوبی

ظروف تزیینی فیروزه کوبی

همان‌گونه که می‌دانید ظروف فیروزه کوبی علاوه بر کاربردهای مصرفی دارای کاربرد تزیینی نیز هستند. بسیاری از افراد این محصولات را تنها برای فضاسازی و استفاده در دکوراسیون داخلی استفاده می‌کنند. محصولاتی که بیشتر جنبه تزیینی دارند عبارت‌اند از: کاسه و بشقاب فیروزه کوب، گلدان فیروزه کوبی، بشقاب پرنده فیروزه کوبی، آینه و شمعدان فیروزه کوبی، کشکول فیروزه کوبی، بولونی فیروزه کوبی، تنگ، سنبلدان، سرویس شربت خوری فیروزه کوبی، سرویس چای خوری فیروزه کوبی، سنگاب فیروزه کوبی و…

این محصولات نیز صرفاً برای تزیین و دکوراسیون داخلی کاربرد ندارد و می‌توانید از برخی از آن‌ها استفاده کاربردی داشته باشید. برای مثال می‌توانید از کشکول به عنوان میوه خوری فیروزه کوبی استفاده کنید. کشکول فیروزه کوب که ایده آن به گذشته‌های دور بر می‌گردد دارای محفظه زیبایی است که قرار دادن میوه درون آن در مهمانی‌ها جلوه زیبایی به پذیرایی‌های شما می‌دهد.

برای تزیین و فضاسازی در محیط‌های مختلف یکی از رایج‌ترین گزینه‌ها استفاده از گلدان است. گلدان‌های فیروزه کوبی در طرح‌ها و مدل‌های مختلف با نام‌های گلدان شلغمی فیروزه کوبی، گلدان گیلاسی، گلدان دالبری، گلدان صراحی فیروزه کوب، سنبلدان فیروزه کوب از جمله گزینه‌های زیبایی هستند که می‌توانید با قرار دادن آن‌ها در دکوراسیون داخل منزل یا محل کارتان چشم انداز زیبایی را به وجود آورید.

چرا باید صنایع دستی فیروزه کوبی هدیه بدهیم؟

هنگامی که تمایل دارید برای شخص مورد نظر خود هدیه تهیه کنید گزینه‌های مختلفی در پیش رو دارید. در میان این گزینه‌ها مطابق بودجه و هزینه‌ای که تمایل دارید پرداخت کنید همواره به جستجوی زیباترین‌ها و بهترین‌ها هستید. زمانی که شما صنایع دستی و تولیدات هنری را برای هدیه دادن انتخاب می‌کنید نهایت ذوق و سلیقه خود را به شخص مقابل اثبات می‌کنید. در عین حال گامی مفید در حمایت از تولید کنندگان صنایع دستی برداشته‌اید.

مزیت انتخاب صنایع دستی فیروزه کوبی به عنوان هدیه این است که محصولی فاخر و ارزنده را به عزیزان خود تقدیم می‌کنید. ارزش هنری و مادی صنایع دستی فیروزه کوبی به میزانی است که همه افراد از آن استقبال می‌کنند و مورد پسند آن‌ها خواهد بود. زیبایی ظروف فیروزه کوبی و رنگ چشم‌نوازشان به گونه‌ای است که با محیط‌های مختلف همخوانی دارد و شخص می‌تواند در دکوراسیون‌های گوناگون از آن استفاده کند.

سخن آخر

صنایع دستی اصفهان به عنوان یکی از زیباترین و بهترین افتخارات هنری سرزمینمان ایران به شمار می‌روند. هنر فیروزه کوبی که در سال‌های گذشته به عنوان صنایع دستی نفیس اصفهان شهرت جهانی یافته است به عنوان یکی از سردمداران هنر ایرانی شناخته می‌شود. انواع ظروف فیروزه کوبی در مدل‌های مختلف با زیبایی خیره کننده خود هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌سازد. مشتریان عزیز برای تزیین منزل خود می‌توانند ظروف فیروزه کوبی مورد نظر خود را تهیه نمایند و یا آن را به عزیزان خود هدیه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *