مس و پرداز

تفاوت‌های میناکاری و مس پرداز

در این مقاله سعی داریم تفاوت‌های بین این دو هنر اصیل یعنی میناکاری و مس و پرداز را بیشتر بشناسیم. تفاوت‌های زیادی بین این دو صنایع دستی چه از لحاظ تاریخ، چه نوع ساخت، ظاهر آن‌ها، مراحل ساخت و قیمت وجود دارد. هر کدام از این عوامل باعث شده تا این دو هنر مجزا با نام‌های میناکاری و مس و پرداز خلق شوند. هر کدام از این دو با توجه به ویژگی‌هایی که دارند از صنایع دستی پرطرفدار ایران به شمار می‌روند.

تفاوت در تاریخچه میناکاری و مس و پرداز

اولین تفاوتی که در میناکاری و مس و پرداز وجود دارد، به تاریخچه آنها باز می‌گردد. هنر مینا‌کاری دارای سابقه‌ای در حدود پنج هزار سال می‌باشد و در دسته قدیمی‌ترین صنایع دستی ایران قرار می‌گیرد. در زمان‌های بسیار دور از میناکاری، جهت ساخت جواهرات و زیورآلات استفاده می‌کردند. پس از گذشت زمان این هنر کمرنگ‌تر شده تا دوباره در زمان قاجاریه به اوج خود رسید. در خانه‌های اشرافی قاجاریان اشیای میناکاری زیادی مانند گلاب پاش میناکاری و گوشواره مینا کاری و غیره به چشم می‌خورد. در حال حاضر نیز این هنر در شهر اصفهان و اهواز به وفور استفاده می‌شود. در شهر اصفهان بیشتر از ظروف میناکاری مانند گلدان میناکاری، کاسه میناکاری، بشقاب میناکاری و غیره استفاده می‌شود.

مس و پرداز جزء صنایع دستی مطرحی هستند که در زمان‌های اخیر رایج شده و دارای تاریخچه غنی مانند میناکاری نیستند. این هنر به دلیل زیبایی ظاهری خاصی که دارد، مورد توجه بسیاری از هنرمندان قرار می‌گیرد. این صنایع دستی مانند میناکاری، در شهر اصفهان بیشتر از شهرهای دیگر به کار گرفته می‌شود. در اصفهان کارگاه‌های آموزشی و شرکت‌های مختلفی مانند صنایع دستی کریمی جهت عرضه این محصولات وجود دارند که ظروف و تزئینات زیبایی از هنر میناکاری و مس پرداز را ارائه می‌دهند.

تفاوت در ظاهر میناکاری و مس  و پرداز

از دیگر تفاوت‌هایی که بین این دو هنر وجود دارد، تفاوت در ظاهر آنها می‌باشد. در محصولات میناکاری، معمولاً قسمت‌های زیر ساخت و میناکاری شده پوشیده می‌شود و نشانه‌ای از فلز استفاده شده در آن از ظاهر ظرف مشخص نیست، این در حالی است که در محصولات مس و پرداز، بخشی از مس، پرداز کاری می‌شود و بخش‌های دیگر ظرف مسی قایل مشاهده است. در مس و پرداز تصاویر مختلفی از پرندگان، چهره انسان و غیره کار می‌شود.

بسیاری از افراد و هنرمندان، مس و پرداز را زیرمجموعه‌ای از هنر مینا‌کاری می‌دانند. در این هنر، نقاشی‌های مختلفی به کار گرفته می‌شود که از مهم‌ترین آنها می‌توان به اسلیمی ختایی، گل و مرغ و گل و مرغ ختایی اشاره کرد. در محصولات مس و پرداز، طرح‌هایی که بر روی آن کشیده می‌شود معمولاً درشت‌تر هستند. خط‌ها و دایره‌های این محصول کمتر از مینا‌کاری هستند، ولی برجسته‌تر و آشکارتر می‌باشند. رنگ غالب در محصولات مس و پرداز رنگ سورمه‌ای بوده و گل‌هایی که در آن به کار می‌رود با رنگ‌هایی مانند نارنجی، قرمز، زرد و غیره نمایش داده می‌شوند.

تفاوت در زیرساخت

یکی از تفاوت‌هایی که می‌توان بین این دو هنر قائل شد تفاوت در زیرساخت آن‌ها است. منظور از زیرساخت‌های محصولات، اشیایی هستند که بر روی آنها انجام می‌شود در هنر مینا‌کاری معمولاً از فلزاتی مانند مس، چوب، شیشه، سفال و غیره استفاده می‌کنند و طراحی ها بر روی آنها انجام می‌شود. میناکاری بر روی مس و شیشه نیز هنرهایی هستند که در چند سال اخیر رواج پیدا کرده‌اند. هنر مس و پرداز برخلاف میناکاری که بر روی اجسام و اشیاء مختلفی مانند مس، سفال و چوب انجام می‌شود، فقط می‌تواند بر روی ظروف مسی پیاده سازی گردد.

تفاوت در مراحل ساخت

دارا بودن مراحل ساخت متفاوت، از دیگر تفاوت‌های بین این دو صنایع دستی می‌باشد. در محصولات مس و پرداز مانند محصولات میناکاری، بر روی سطح مورد نظر لعاب صورت نمی‌گیرد. در عوض در محصولات مس و پرداز مانند گلدان مس و پرداز، بعد از اینکه سطح فلزی گلدان آماده شد، طرح اولیه بر روی سطح کار زده می‌شود و بعد از آن رنگ آمیزی، قلم گیری و پرداخت صورت می‌گیرد. در آخر کار هم پلی استر بر روی کار کشیده شده و کوره دهی انجام می‌شود.

تفاوت قیمت بین مس و پرداز و میناکاری

پس از بررسی کلیه تفاوت‌ها بین این دو محصول، نوبت به قیمت آنها می‌رسد. به صورت کلی، قیمت مس و پرداز و هنر میناکاری از هنرهایی مانند فیروزه کوبی کمتر است. قیمت این دو صنایع دستی را نیز عوامل مختلفی تحت تاثیر قرار می‌دهند. این عوامل شامل سایز، ابعاد طرح و مدل و برند آن و جنس زیرساخت می‌شود. به همین دلیل به راحتی نمی‌توان گفت که قیمت محصولات میناکاری بیشتر است یا محصولات مس و پرداز. هر کدام از فاکتورها و عوامل قید شده در این قسمت می‌تواند به نحوی باعث افزایش یا کاهش قیمت این دو صنایع دستی شود.

خرید صنایع دستی میناکاری و مس و پرداز

حال با دانستن تفاوت‌هایی که بین این دو محصول و صنایع دستی وجود دارد، شاید در زمانی نیاز به خرید این محصولات داشته باشید. مخصوصا که این محصولات جزء بهترین هدایای صنایع دستی اصفهان هستند. برای خرید این محصولات می‌بایست به مراکز و فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید تا بتوانید محصولات اصل را خریداری کنید. فروشگاه‌هایی مانند صنایع دستی کریمی که انواع محصولات مس و پرداز آنها دارای شناسنامه هستند، می‌توانند گزینه خوبی برای خرید این دسته از محصولات باشند. همچنین قیمت صنایع دستی در این فروشگاه نسبت به کیفیت بالایی که دارد، مناسب بوده و می توانید با اطمینان خاطر خرید خود را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *