صنایع دستی

طراحی دکوراسیون داخلی با صنایع دستی اصفهان

استفاده از صنایع دستی اصفهان در تزیین فضای منزل تأثیر چشمگیری بر زیبایی محیط دارد به ویژه ظروف زیبای فیروزه کوبی، مس خاتم و مس پرداز. اگر نظری به بازار بیندازیم وسایل و اقلام مختلفی برای دکوراسیون محیط‌های مختلف وجود دارد. در این نوشتار طراحی دکوراسیون داخلی با صنایع دستی اصفهان و هنرهای تزیینی را بررسی می‌کنیم.

دکوراسیون داخلی با صنایع دستی

چیدمان وسایل در محیط‌های مختلف معمولاً بر اساس سلیقه‌ی افراد انجام می‌شود. برخی از افراد خودشان دست به کار می‌شوند و برخی نیز از دانش‌آموختگان رشته‌های دکوراسیون داخلی بهره می‌برند. افراد مختلف بر اساس سلیقه‌های گوناگون ابزارها و سبک‌های سنتی و هنری، مدرن و یا تلفیقی از این دو را برای دکوراسیون داخلی منزل و محل کار انتخاب می‌کنند.

ما در کشوری زندگی می‌کنیم که تاریخچه فرهنگی و هنری آن دارای قدمتی بسیار طولانی است. بنابراین کلیه اقلام و وسایل تمدن کهن ایرانی و صنایع دستی ساخته شده توسط اجداد ما در دسترس همگان می‌باشد. بسیاری از افراد در کشورهای دیگر نیز علاقه خاصی به اجرای دکوراسیون داخلی با استفاده از سبک‌های شرقی به ویژه هنر ایرانی دارند.

هنرمندان اصفهان به عنوان یکی از پیشتازان مهم عرصه هنر ایران زمین، هنرهای تزیینی فراوانی را تولید می‌کنند. بنابراین به راحتی می‌توانید با اختصاص بودجه معین جهت طراحی دکوراسیون محیط‌های مختلف از صنایع دستی اصفهان بهره لازم را ببرید. استفاده از صنایع دستی ایرانی در گوشه و کنار منزل می‌تواند زیبایی چشمگیری به فضا داده و تأثیر مثبتی در روحیه افراد و ساکنان آن داشته باشد.

تأثیر استفاده از صنایع دستی در فضای خانه

برای تزیین فضای منزل ابزار و وسایل مختلفی در طرح‌های متنوع تولید می‌شود. وسایل مدرن امروزی مانند اجناس لوکس کریستالی که با قیمت‌های بالا در بازار وجود دارد نمونه ابزار جدید و مدرن هستند که بسیاری از افراد از آن‌ها در دکور منزل استفاده می‌کنند. البته استفاده از این‌گونه وسایل مدرن تنها مربوط به صنعت مد نیست و در صنایع مختلف دیگر نیز می‌توان ردپای مدرنیته را در ابعاد مختلف مشاهده کرد.

برخی دیگر از افراد نیز استفاده از هنرهای سنتی به ویژه هنر ایرانی را به مدل‌های مدرن امروزی ترجیح می‌دهند. خوشبختانه در سال‌های گذشته بسیاری از مردم به هنرهای اصیل ایرانی روی آورده و در سراسر جهان این هنرهای زیبا یافت می‌شود. با متداول شدن استفاده از صنایع دستی در منازل، علاوه بر زیباتر شدن مکان‌های مختلف، فرهنگ و هنر ایرانی در برابر دیدگان افراد بیشتری قرار گرفته و به رشد و اعتلای این هنرها کمک بسیاری می‌شود.

استفاده از صنایع دستی در دکوراسیون

استفاده از صنایع دستی در دکوراسیون

دکوراسیون داخلی با صنایع دستی اصفهان

اصفهان به عنوان طلایه دار فرهنگ و هنر ایران در تولید صنایع دستی در طول تاریخ اهمیت فراوانی داشته است. چه بسا هنرمندان و هنردوستان فراوانی که از دل این شهر برآمده و هنر خود را به گوشه و کنار جهان شناسانده‌اند. شما نیز ضمن بازدید از شهر زیبای اصفهان می‌توانید صنایع دستی و هنرهای متنوع گوناگون آن را از نزدیک مشاهده کنید.

در صورتی که شرایط سفر کردن برایتان مقدور نیست با انجام جستجوی ساده در اینترنت می‌توانید نمونه‌های زیبا و چشم نواز صنایع دستی اصفهان را مشاهده نمایید. محصولات صنایع دستی اصفهان به اندازه‌ای زیبا هستند که توجه افراد با سلیقه‌های مختلف را جلب می‌کنند. زمینه‌های هنری اعم از چوبی، فلزی، منسوجات پارچه‌ای و انواع هنرهای ظریف در این شهر یافت می‌شود.

نگارگری و نقاشی، هنرهای تجسمی، خوشنویسی، فیروزه کوبی، خاتم کاری، قالی بافی، مسگری، قلم کاری، قلم زنی، زری بافی، معرق کاری، منبت کاری، میناکاری، مس و پرداز و … از جمله صنایع دستی اصفهان هستند.

چگونه از صنایع دستی و وسایل هنری برای تزیین منزل استفاده کنیم؟

اگر به تازگی تصمیم گرفته‌اید که فضای منزل خود را با استفاده از وسایل هنری و سنتی تزیین کنید، ما به شما راهنمایی‌های لازم را ارائه می‌کنیم. ابتدا قسمت‌های مختلف خانه را در نظر گرفته و اندازه وسایل مورد نیاز را تخمین بزنید. برای انتخاب فرش اتاق‌ها و سالن می‌توانید از قالی‌های دستباف و همچنین گلیم‌های زیبای سنتی استفاده کنید. خوشبختانه طرح‌ها و نقش و نگارهای فرش‌های ایرانی متنوع هستند و به راحتی می‌توانید قالی یا گلیم مورد نظر را با بخش‌های دیگر منزل هماهنگ کنید.

برای پرده‌ها، رومیزی، روکش مبلمان می‌توانید از پارچه‌های سنتی مختلف مانند پارچه‌های قلمکار، گبه، پارچه‌های زری باف که از جمله شاخص‌ترین صنایع دستی اصفهان هستند استفاده کنید. دقت کنید رنگ و طرح‌های انتخابی باید با سایر رنگ‌های به کار رفته در اتاق هماهنگی داشته باشد. همچنین می‌توانید به جای تابلوها از آثار زری بافی و سوزن دوزی زیبا استفاده کنید.

چراغ‌های قدیمی به جای آباژورهای امروزی، استفاده از کاشی‌کاری‌های سنتی به جای کف‌پوش، تابلوهای منبت کاری و معرق به جای قاب‌های معمولی، بهره‌گیری از ظروف سفالی، میناکاری، قلم‌زنی، فیروزه کوبی و… به جای ظروف کریستال و یا شیشه‌ای نمونه‌هایی از تزیینات داخلی منزل هستند. برای اطلاعات بیشتر مقاله فیروزه کوبی در دکوراسیون داخلی را نیز مطالعه کنید .

سخن آخر

هنگامی که به خانه‌های قدیمی و بناهای تاریخی در شهرهای مختلف ایران نظر می‌افکنیم زیبایی چشم نواز آن‌ها توجه ما را جلب می‌کند. همه ما دوست داریم این بناها و معماری‌ها که بوی اصالت و سنتی بودن آن‌ها تحسین همگان را بر می‌انگیزد به خانه‌های خودمان نیز راه یابد. خوشبختانه با رونق صنایع دستی اصفهان و محبوبیت آن در میان مردم تولیدات آن افزایش یافته و نسبت به گذشته قیمت کمتری دارند. به همین دلیل به راحتی می‌توانید با هزینه مناسب این صنایع دستی زیبا را تهیه کنید و منزل خود را به زیباترین شکل تزیین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *