مس و پرداز

مس و پرداز ، هنری خلاقانه و چشم نواز

اگر از علاقه‌مندان به هنرهای دستی هستید صنایع دستی مس و پرداز را در فروشگاه‌های هنری مشاهده کرده‌اید. این هنر زیبا که از ترکیب مسگری و مینا کاری پرداز ساخته می‌شود طرفداران بسیاری دارد. هنر مس پرداز یکی است هنرهای جدید در صنایع دستی اصفهان است که می‌توانید در طرح‌ها و مدل‌های مختلف آن را خریداری کنید.

 مس و پرداز چیست؟

در میان هنرها و صنایع دستی اصفهان رشته‌های مختلفی به چشم می‌خورد که هر کدام از آن‌ها پیشینه تاریخی خود را دارد. برخی از صنایع دستی مانند سفالگری دارای قدمت چند هزار ساله و برخی دیگر مانند صنایع دستی فیروزه کوبی و ظروف مس و پرداز دارای پیشینه کوتاه‌تری هستند. برخی از هنرها ترکیبی و برخی دیگر به صورت منحصر به فرد طراحی و تولید می‌شوند.

هنر مس و پرداز از جمله هنرهای ترکیبی می‌باشد که آمیخته‌ای از هنر مسگری و صنایع دستی میناکاری با پردازهای ظریف و زیبا است. صنایع دستی مس پرداز در چهار مرحله تولید می‌شود و سپس برای فروش به فروشگاه‌های صنایع دستی و مراکز ارائه خدمات به گردشگران در شهرهای مختلف به ویژه اصفهان ارسال می‌شود.

پرداز روی مس

این هنر بیشتر بر روی ظروف مسی پیاده سازی می‌شود. هنرمند این رشته ابتدا ظروف‌ مسی مورد نظر خود را تهیه می‌کند و سپس به طراحی نقوش سنتی با استفاده از رنگ‌های مختلف بر روی ظرف می‌پردازد. با ظهور این هنر زیبا صنایع دستی مسگری و مینا کاری نیز رونق فراوانی پیدا کرده و به دست هنرمندان خلاق تولیدات زیبایی به وجود آمده است.

صنایع دستی حامد کریمی در کنار محصولات فیروزه کوبی به تولید ظروف مس و پرداز همت گمارده و تولیدات زیبای آن در سراسر ایران و در خارج از ایران هواداران فراوانی دارد. ظروف مس پرداز استاد حامد کریمی در طرح‌ها و مدل‌های مختلف با اندازه‌های کوچک و بزرگ ساخته می‌شوند. جهت خرید یا مشاهده این ظروف به صفحه مس و پرداز مراجعه نمایید.

نقوش سنتی زیبای این ظروف با رنگ‌های زیبا و خیره کننده توجه علاقه‌مندان به صنایع دستی را به سوی خود جلب کرده است. همان‌گونه که گفته شد هنر میناکاری پرداز مورد استفاده در ساخت ظروف مس پرداز به عنوان یکی از زیباترین سبک‌های نقاشی سنتی شناخته می‌شود. معمولاً نقوش ختایی، تصاویر پرندگان و حتی نقوش انسانی در این هنر ارزشمند به تصویر کشیده می‌شود.

انواع ظروف مس و پرداز

هنرها و صنایع دستی اصفهان معمولاً یا به صورت ترکیبی اجرا می‌شوند و یا خود به عنوان مبنای اصلی و پایه‌ای به شمار می‌روند. میناکاری یکی از هنرهای اصلی می‌باشد که دارای زیر مجموعه ای مانند مس و پرداز است. این هنر با توجه به پیشینه اندک خود توانسته است جایگاه مناسبی در نزد دوستداران فرهنگ و هنر ایرانی چه در داخل و چه در خارج از کشور پیدا کند.

انواع ظروف مس پرداز تولید شده توسط استاد حامد کریمی عبارت‌اند از:

  • شکلات خوری مس پرداز

  • شیرینی خوری مس پرداز

  • قندان مس و پرداز

  • گلدان مس پرداز

  • و…

برای تولید ظروف مس و پرداز ابتدا ظروف مسی مورد نظر آماده می‌کنند. در این مرحله باید از فلز مس با مقاومت بالا استفاده شود تا ضخامت لازم برای تولید این صنایع دستی زیبا به وجود آید. سپس ظرف مسی آماده شده برای اجرای طراحی و نقاشی در اختیار هنرمند طراح قرار می‌گیرد و در پایان کار بر روی آن لایه محافظی از پلی استر قرار می‌گیرد. در ادامه مراحل تولید ظروف مس و پرداز را به اختصار بیان می‌کنیم.

مراحل پرداز روی مس و تولید ظروف مس و پرداز

  1. خم کاری مس: این مرحله به عنوان مرحله اولیه برای تهیه ظرف مسی می‌باشد. فلز مس در قالب ظروف مختلف با میزان خلوص بالا و ضخامت مناسب خم‌کاری می‌شود.

  2. مینا کاری پرداز و نقاشی: در مرحله دوم عملیات نقاشی میناکاری پرداز با استفاده از رنگ‌های مورد استفاده در هنر میناکاری بر روی ظروف مسی انجام می‌شود. این مرحله یکی از مراحل اصلی در ساخت ظروف مس و پرداز می‌باشد. زیرا نقاشی‌ها و پردازهای آن باید با دقت و ظرافت خاص صورت گیرد. هر چه قدر ظرافت و زیبایی نقاشی انجام شده و رنگ‌های مورد استفاده زیباتر باشد ارزش هنری کار بالاتر است.

  3. ساب خوردن: دستگاه ساب یکی از ابزارهای اصلی در مس و پرداز است که ظروف مس پرداز توسط آن از انواع چربی و جرم پاک شده و به خوبی براق می‌شوند.

  4. لایه پلی استر: مرحله آخر مربوط به‌به حفاظت از ظروف است. برای حفاظت از ظروف مس پرداز بر روی آن‌ها پلی استر با کیفیت مناسب به صورت یکنواخت در سطح ظرف قرار می‌گیرد. این لایه علاوه بر محافظت از ظرف موجب ماندگاری بالای رنگ‌های مورد استفاده می‌شود و قابلیت شست و شوی آن را تقویت می‌کند.

قیمت ظروف مس و پرداز

در مورد قیمت‌گذاری انواع مختلف صنایع دستی نقطه مشترکی وجود دارد و آن رعایت ظرافت در اجرای هنر و همچنین استفاده از مواد اولیه مناسب و با کیفیت است. صنایع دستی مس پرداز نیز از همین قانون پیروی می‌کند. در صورت اجرای ظریف و دقیق نقاشی‌های روی ظرف، استفاده از فلز مس با مقاومت بالا و در مرحله آخر قرارگیری لایه پلی استر یکنواخت بر روی ظرف موجب افزایش قیمت و ارزش مادی این صنایع دستی می‌شود.

قیمت صنایع دستی پرداز روی ظروف مسی در مقایسه با محصولات فیروزه کوبی بسیار ارزان‌تر است زیرا مواد اولیه آن ارزان‌تر و همچنین فرآیند اجرای کار ساده‌تر است.

خرید صنایع دستی مس و پرداز

اگر علاقه‌مند به خرید ظروف مس و پرداز هستید می‌توانید ظرف مورد نظر خود را انتخاب کرده و سفارش خود را در وب سایت صنایع دستی استاد حامد کریمی ثبت نمایید. تنوع محصولات این رشته هنری بسیار زیاد است و همچنین قیمت آن مناسب می‌باشد. بسیاری از افراد برای استفاده در دکوراسیون داخلی منزل و زیباتر شدن تزیین محیط‌های مختلف از این ظروف استقبال فراوان می‌نمایند.

برای تهیه هدایای اداری و مدیریتی برای مناسبت‌های مختلف می‌توانید از محصولات مس و پرداز استفاده کنید. خرید ظروف مس و پرداز از طریق شعب فروشگاهی استاد حامد کریمی و همچنین وب سایت اینترنتی ایشان امکان پذیر می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *