صنایع دستی

هدایای صنایع دستی ماندگارترین و خاطره انگیز ترین هدیه‌ها

صنایع دستی از مهم‌ترین محصولاتی هستند که در هر کشوری تولید شده و برای آن کشور حاائز اهمیت می‌باشند. این محصولات به روش‌های بسیار سنتی ساخته می‌شوند و ریشه در تمدن، فرهنگ و هنر هر شهر و کشوری دارند. اگر بخواهیم تعریفی از صنایع دستی داشته باشیم باید بگویم به رشته‌ای از صنایع گفته می‌شود که همه مراحل ساخت و تهیه آن با دست انجام می‌شود و هیچ ماشین و ابزار ماشینی در تهیه آن دخالت ندارد. در این مقاله انواع هدیه صنایع دستی را با هم بررسی خواهیم کرد.

انواع هدیه صنایع دستی

تمامی انسان‌ها هدیه دادن و هدیه گرفتن را دوست دارند و روابطی که با دیگر افراد دارند را به وسیله آن تقویت می‌کنند. معمولا هدف از هدیه دادن شاد و خوشحال کردن دیگران است که این حس به خود فرد نیز منتقل می‌شود. در انتخاب هدیه باید به سلیقه و علایق شخص هدیه گیرنده توجه خاصی داشته باشید. تهیه هدیه صنایع دستی می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای تمامی افراد با هر سلیقه‌ای باشد. در اینجا سعی داریم تا با معرفی تعدادی از هدایای صنایع دستی و سوغات اصفهان، امر هدیه دادن صنایع دستی را برای عزیزانی که به هنر و خلاقیت، ذوق و علاقه خاصی نشان می‌دهند آسان‌تر کنیم.

مس و پرداز

مس و پرداز یکی از صنایع دستی زیبا و منحصر به فرد اصفهان است. به این هنر که ترکیبی از صنایع مسی و صنایع میناکاری است، مس و پرداز می‌گویند. این هنر از نقاشی بر روی محصول که از جنس تمام مس باشد، به وجود می‌آید. به وسیله مس و پرداز می‌توان صنایع ماندگار و خاطره انگیزی ایجاد کرد که به عنوان بهترین هدیه صنایع دستی در استان اصفهان شناخته می‌شوند. از مهم‌ترین محصولات مس و پرداز که می‌توان به عنوان هدیه در نظر بگیرید باید به تنگ مسی، شکلات خوری، بشقاب مسی، آجیل خوری مس و پرداز و غیره اشاره کرد.

برای تهیه این صنایع دستی زیبا، خاطره انگیز و دوست داشتنی برای هدیه دادن به عزیزانی که در انتظار ثبت لحظات خوش هستند، ما به شما صنایع دستی کریمی را پیشنهاد می‌دهیم. زیرا این مجموعه هنرمند و خلاق مفتخر است با ارائه انواع صنایع دستی ناب و اصیل، به همراه شناسنامه که گواهی اصالت محصولاتش است، در خدمت شما سروران باشد.

ویژگی‌های صنایع مس و پرداز

  1. از ویژگی‌های بارز این صنایع این است که توانایی شکل پذیری و انعطاف بسیار بالایی دارند.

  2. در ساخت آن‌ها برای جلوگیری از اکسید شدن، از پلی استر استفاده می‌کنند. که این ماده می‌تواند تاثیر بسیاری در استحکام بخشیدن به این ظروف داشته باشد.

  3. در طراحی‌های ظروف مس و پرداز، ظرافت و زیبایی خاصی به کار برده می‌شود.

فیروزه کوبی

هنر فیروزه کوبی ابتدا از شهر نیشابور برخاست، زیرا به دلیل وجود معدن‌های فیروزه بسیاری که در این شهر وجود دارد، استخراج سنگ فیروزه به وفور انجام می‌گردید. سپس کم‌کم این هنر در اصفهان نیز وارد شد. بعد از ورود به اصفهان فیروزه کوبی به دوست داشتنی‌ترین و خاص‌ترین هنر و صنایع دستی تبدیل گردید. امروزه از محصولات فیروزه کوبی به عنوان بهترین هدیه صنایع دستی یاد می‌شود. البته ناگفته نماند که پشت این تصویرهای زیبای فیروزه کوبی، زحماتی گرانقدر از دست‌های توانمند هنرمندان خوش ذوق، نقش بسته است.

مراحل ساخت ظروف فیروزه کوبی به سه مرحله ساخت شی مسی، اضافه کردن فیروزه بر روی شی مورد نظر و آخرین مرحله که مربوط به تراش شی است، تقسیم می‌گردد. این هنر زیبا در انواع ظرف‌های تزیینی مانند قندان، کشکول، گلدان، آجیل خوری و غیره خودنمایی می‌کند.

مس و خاتم

از صنایع دستی مشهور و با ارزش ایرانی که توانسته است بسیاری از اهل هنر و هنر دوستان را برای تهیه و خرید این صنایع دستی زیبا به استان اصفهان بکشاند، هنر مس و خاتم است. این هنر در واقع تلفیقی از خاتم کاری و مسگری است. اما تفاوت خاتم کاری با هنر مس و خاتم در این است که در هنر خاتم کاری همه قسمت‌های شی را با خاتم اشباع و انباشته می‌کنند. در حالی که  در مس و خاتم فقط بخش‌هایی از ظرف خاتم کاری می‌شود. این صنایع هم مانند دو صنایع قبلی در انواع ظروف تزیینی به کار برده می‌شود و طرفدارن زیادی دارد. از مس و خاتم نیز می‌توان به عنوان یکی از صنایع دستی هدیه اصفهان نام برد که بسیار زیبا و منحصر‌به‌فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *