فیروزه کوبی

پیدایش کشکول در تاریخ ایران

کشکول فیروززه کوبی3

کشکول یک ظرف کوچک است که در زمان‌های بسیار دور صوفی‌ها و درویش‌ها از آن استفاده می‌کردند. ظرف کشکول ساخته شده از پوست میوه‌هایی نظیر نارگیل و از جنس سفال و فلز بود. درویش‌ها این ظرف کوچک را  توسط یک زنجیر بر روی شانه خود آویزان می‌کردند. از معروف‌ترین کشکول‌های موجود در ایران می‌توان به کشکول ظهیرالدوله و کشکول شاه نعمت الله ولی اشاره کرد.

تاریخچه کشکول

می‌توان گفت که تاریخ و زمان دقیقی برای شروع هنر ساخت کشکول در بین ایرانیان وجود ندارد. اما با توجه  به سیر تاریخی تصوف در ایران از قرن ششم و شکوفایی تصوف در دوره تیموریان میتوان گفت آغازش از آن دوره بوده است. همچنین با توجه به آثار هنری که بر روی این کشکول‌ها وجود دارد، می‌توان ساخت آن‌ها را همزمان با تصوف در ایران در قرن هشتم نیز دانست. با توجه به این موارد می‌توان گفت که ظروف کشکول دارای تاریخچه بسیار قدیمی هستند و جزء ظروف اصیل برای ایرانی‌ها به شمار می‌روند. امروزه نیز انواع مختلف این کشکول‌ها جهت مصارف تزئینی و کاربردهای دیگر در جای‌جای ایران به چشم می‌خورند.

ظرف کشکول نماد و نشانه چیست؟

همیشه ظرف کشکول نمادی از استواری و پایداری بوده است. حسی که درویشان در زمان استفاده از این ظرف دارند نیز، به درستی این پیغام را منتقل می‌کند. همانطور که خود درویشان بی‌نیاز هستند، وجود این ظرف شما را از سایر ظروف‌های پر زرق و برق بی‌نیاز می‌کند. زمانی که از ظروف کشکول استفاده می‌کنیم و یا آن‌ها را در مناسبت‌ها و میهمانی‌ها به نمایش می‌گذاریم، به این معناست که هنرهای زیبای کشور را درک کرده و می‌خواهیم آن را به سایرین نیز منتقل کنیم. همیشه وجود ظرف‌های پر زرق و برق نمی‌تواند زیبایی و هنر را به خوبی به نمایش بگذارد. ظروف ساده و زیبایی مانند کشکول توانسته روح و طراوت را به هر بیننده‌ای منتقل کند.

کاربرد ظرف کشکول

کشکول یکی از ظروفی است که می‌توان از آن استفاده‌های متعددی برد. یکی از کاربردهای مهمی که از این ظرف می‌توان داشت استفاده از آن به عنوان ظرف پذیرایی است. شما می‌توانید در مهمانی‌های خود از کشکول به عنوان آجیل خوری و یا شکلات خوری استفاده کنید. این کار می‌تواند احساس خوب و جذابی به مهمانان شما منتقل کند.

 یک ظرف کشکول به تنهایی، به‌قدری زیبا و شکوه دارد که می‌تواند خود یک ظرف دکوری بسیار خاص باشد. اگر ظرف کشکولی که دارید دهانه بازتری نسبت به سایر کشکول‌ها داشته باشد، می‌توانید به عنوان میوه خوری از آن استفاده کنید. اگر هم ظروف کشکولتان دهانه باریک تر یا کوچکتری دارد، به عنوان ظرف شیرینی خوری می‌توان از آن استفاده کرد.

انواع ظرف کشکول

ظروف کشکول نیز مانند سایر ظروف صنایع دستی و تزئینی دارای شکل و جنس‌های متعددی هستند. این موضوع باعث شده که بتواند تمامی سلیقه‌ها را تحت پوشش قرار دهد. شکل‌های مختلفی از کشکول وجود دارند که شامل کشکول سرامیکی، کشکول کریستالی، کشکول برنجی، کشکول برنزی و کشکول فیروزه کوبی می‌شوند. همانطور که می‌دانید تمامی انواع این ظرف‌ها جزو ظروف صنایع دستی ایران محسوب می‌شنود. شما می‌توانید بهترین نوع ظرف کشکول فیروزه کوبی را از صنایع دستی کریمی خریداری نمایید. با خرید محصولات این مجموعه که دارای شناسنامه و گارانتی هستند یک خرید مطمئن انجام دهید.

کشکول سرامیکی

یکی از انواع ظروف کشکول، کشکول سرامیکی می‌باشد. این ظرف با ظاهر زیبایی که دارد یک جلوه ویژه به دکور منزل شما خواهد داد. کشکول‎‌های سرامیک با جنس خاصی که دارند، علاوه بر نمایی زیبا، از ساخت و کیفیت بالایی نیز برخوردار هستند.

کشکول کریستالی

این ظروف در سایزها و اشکال مختلفی تولید می‌شوند و برای قرارگیری در دکور خانه و پذیرایی در مجالس گزینه بسیار مناسبی هستند. ظروف کریستال و بلور جزء زیباترین لوازم تزیینی و دکوری منازل به شمار می‌روند. اگر بلور و کریستال را زیر یک نمونه نور قرار دهید، به راحتی متوجه خواهید شد که ظروف کریستال بسیار شفاف و براق‌تر از ظروف بلور هستند.

ظرف کشکول

کشکول برنجی

ظروف برنجی از جمله لوازمی هستند که از گذشته تا به امروز از آنها به عنوان ظروف و لوازم مختلف استفاده می‌کردند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی استفاده از این ظروف کمتر شده و دیگر بیشتر جنبه تزئینی پیدا کرده‌اند. کشکول‌های برنجی نیز به عنوان یک ظرف دکوری می‌توانند جلوه خاصی به منزل شما ببخشند. برنج یک آلیاژ محبوب در بین هنرمندان و طراحان می‌باشد که به وسیله آن هنرهای زیبایی را خلق می‌کنند.

کشکول برنزی

آلیاژ برنز از برنج کمیاب‌تر است. برنز از ترکیب مس با عناصری مانند قلع، آلومینیوم، منگنز یا فسفر ساخته می‌شود. با این وجود ساخت کشکول‌های برنزی نیز بسیار رونق داشته و خرید این کشکول در بین مردم بسیار رایج می‌باشد. چرا که با رنگ جذابی که دارد، طرفداران خاص خود را پیدا کرده است.

کشکول فیروزه کوبی

ایران یکی از مهمترین معادن بزرگ سنگ فیروزه در دنیا به شمار می‌رود. از انواع سنگ فیروزه در رنگ‌های مختلف در صنایع دستی ایران نیز به وفور استفاده می‌کنند. کشکول فیروزه کوبی یکی از زیباترین و خوش فرم‌ترین محصولات فیروزه‌کوبی می‌باشد که طرفداران زیادی را نیز دارد. این ظرف گاهی با عنوان میوه خوری فیروزه کوبی نیز نامیده می‌شود زیرا برای استفاده به این منظور گزینه بسیار مناسبی است.

در فروشگاه صنایع دستی حامد کریمی شما می‌توانید انواع مختلفی از کشکول یا میوه خوری فیروزه کوب را در اندازه‌های متفاوت تهیه کنید. این محصول دارای بدنه‌ای با جنس مس است که بر روی آن هنر فیروزه کوبی به خوبی به نمایش گذاشته شده است. ترکیب رنگ مس با آبی فیروزه فضای زیبایی را ایجاد کرده که در این ظرفی به خوبی مشهود است. کاربرد کشکول فیروزه کوبی نیز مانند سایر کشکول‌ها بیشتر در زمینه تزئین و زیبایی دکوراسیون داخلی منازل می‌باشد، اما اگر تمایل داشته باشید می‌توانید در مهمانی‌های خاص خود نیز از این ظرف زیبا به عنوان ظروف میوه خوری یا شیرینی خوری استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *